Monday, September 12, 2011

CIRI-CIRI DAJJAL.



CIRI-CIRI DAJJAL DI ANTARANYA :

1. bermata satu : maksudnya pandangan hidupnya sempit, ia hanya memandang suatu pemahaman datu satu pandangan saja.


2. Dajjal laki2 yg pendek, maksudnya dajjal itu pikirannya pendek, ketika semua alibi dan konsepnya terdesak ia mudah marah dan langsung mencap ahli neraka dan iblis dan lain-lain kepada orang yang tidak sefaham dengannya.

3. Dajjal lehernya pendek dan bongkok, leher pendek dalam istilah bahasa sunda di sebut sengkek, yaitu gondokan, atau mudah tersinggung dan sensitif terhadap pemikiran baru di luar pandangannya yang sebelah mata. tidak mau membuka mata lebar-lebar, dan bongkok itu sifat dan kepribadiannya.

4. Dajjal yang punya syurga dan neraka : maksudnya dajjal itu adalah orang yg seringkali menentukan sturga dan nerakannya orang lain, seolah2 syurga dan neraka di tentukan oleh pandangannya yg sebelah mata, subjektif dan inklusif.

5. Dajjal raksasa, maksudnya pandangan yg sebelah mata itu justru yang paling banyak di anut oleh manusia pada umumnya, artinya dajjal memiliki penganut terbanyak di dunia ini.

6. Dajjal rambutnya tebal : rambut di istilahkan dengan MAHKOTA atau NEGARA, jadi Dajjal itu yang senantiasa mendengung-dengungkan sitem kekholifahan dan kenegaraan.

Dajjal Memiliki “Surga” dan “Neraka”

Dari Huzaifah رضي الله عنه bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

الدجال أعور العين اليسري جفال الشعر معه جنة و جنته نار

Dajjal matanya buta sebelah,cacat mata kirinya, tebal rambutnya,dia memilki surga dan neraka”. Surganya adalah neraka Allah,dan nerakanya adalah surga ALLah.(HR.Muslim)

No comments:

Post a Comment